tiistai 28. syyskuuta 2010

Tehtävä 3: Näytetään, ei kerrota (Viikko 39)

"Rakas päiväkirja.
Tänään oli koulussa pistokokeet englannin sanoista. Sain hylätyn. En vielä tiedä miten uskallan viedä sen äidilleni näytettäväksi, vaikka hän tuskin siitä välittääkään. Tuntuu, että Tuomo on hänelle tärkeämpi. En edes ulkalla mennä paikalle, kun he ovat yhdessä. Tuomo ei selvästi pidä minusta. Olen varmasti hänen mielestään vain tiellä, kun hän on äidin kanssa.
Emilia pitää kotibileet lauantaina. Haluaisin mennä, mutta minua ei ole kutsuttu. Tytöt eivät halua olla seurassani, koska äiti ei suostu ostamaan minulle uusia vaatteita. Tuo kamala vanha villapaita saa minut näyttämään ihan tyhmältä. Mitä Jonikin minusta ajattelee? Onkohan hän edes huomannut minua? Olin hänen parinsa Äidinkielen tunnilla, kun harjoittelimme tulevaa koetta varten pareittain. Ei häntä kyllä ainakaan silloin seurani kiinnostanut. Hän heitteli kuminpalasia ja kirjoitteli paperilappuja Emilialle ja Juulialle. Tytöt ovat ilkeitä. He pilkkasivat minua tänäänkin siitä, että olen ihastunut Joniin. Heidän mielestään minulla ei ole mitään mahdollisuuksia.
Onneksi tulee viikonloppu ja menen Lindan luo yöksi. Katsotaan se uusi jännä leffa, jota äiti ei anna minun katsoa.Tulee olemaan varmasti hauskaa.
-Liisa"

5 kommenttia:

  1. Teinitytön ajatukset tuodaan kivasti päiväkirjamuotoisessa tekstissä...iäksi arvelisin 12-13 v.

    Tekstin tyyli säilyy hyvin alusta loppuun. Teinin ajatuksia kuvataan autenttisen oloisesti.

    VastaaPoista
  2. Ihan selvästi tunnisti tekstistä minkä ikäisestä henkilöstä on kyse. Veikkaisin 13 v. Mustasukkaisuus, ihastus ja kiusaaminen kertovat heti mistä on kyse. Niin ja tietysti lentävät kuminpalaset tunnilla.

    VastaaPoista
  3. Samaa mieltä olen muiden kommentoijien kanssa. Hyvä idea tuo päiväkirja, itsekin mietin että mitä kautta lähtisin omaa tekstiä väsäämään. Iäksi arvelisin 13 wee!

    VastaaPoista
  4. seiskaluokkalainen taitaisi olla.. itse ainakin veikkaisin :)

    VastaaPoista
  5. Tämä on sitä ikäluokkaa, jonka kokemasta ahdituksesta Maija Vilkkumaa ammentaa inspiraatiota musiikkiinsa ja teksteihinsä.

    Jouni P.

    VastaaPoista